آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سایر / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / دانشگاه و فناوری > آموزش عالی / دانشگاه و فناوری > دانشجویی / دانشگاه و فناوری > علم و دانش / دانشگاه و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانشگاه و فناوری > فناوری های نوین / دين، حوزه، انديشه > اسلام در جهان / دين، حوزه، انديشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دين، حوزه، انديشه > حوزه و نهادهاي ديني / دين، حوزه، انديشه > علوم انسانی / دين، حوزه، انديشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > دولت / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > خبری / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > جامعه / فیلم > دانش و فناوری / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور و بر / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > گزارش ویژه / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • استانداردهای کاغذی؛ حلقه گمشده در مهار آلودگی هوا

    در حالی که تعداد روزهای ناسالم در تهران و سایر کلان‌شهرها رو به افزایش است، عملکرد سازمان ملی استاندارد ایران در نظارت بر آلایندگی خودروها دوباره به کانون توجه رسیده است. به گزارش خبرنگار مهر، با افزایش غلظت آلاینده‌ها و تداوم وضعیت اضطرار در کلان‌شهرهایی مانند تهران، اصفهان و کرج، نگاه‌ها بار دیگر متوجه سازمان […]

    اشتراک گذاری
    18 آذر 1404
    1 بازدید
    کد مطلب : 36732
    استانداردهای کاغذی؛ حلقه گمشده در مهار آلودگی هوا

    در حالی که تعداد روزهای ناسالم در تهران و سایر کلان‌شهرها رو به افزایش است، عملکرد سازمان ملی استاندارد ایران در نظارت بر آلایندگی خودروها دوباره به کانون توجه رسیده است.

    به گزارش خبرنگار مهر، با افزایش غلظت آلاینده‌ها و تداوم وضعیت اضطرار در کلان‌شهرهایی مانند تهران، اصفهان و کرج، نگاه‌ها بار دیگر متوجه سازمان ملی استاندارد ایران شده است؛ دستگاهی که مطابق قانون، موظف به تدوین، ابلاغ و نظارت بر اجرای حدود مجاز آلایندگی خودروها و صنایع وابسته است. با این حال، تکرار وضعیت ناسالم هوا این پرسش را تقویت کرده که استانداردها تا چه اندازه در خطوط تولید، حمل‌ونقل و شبکه سوخت کشور عملیاتی می‌شوند.‌

    آزمون‌هایی که فقط روی کاغذ معنا دارند

    بر اساس مقررات، هر خودرو پیش از ورود به بازار باید چرخه کامل آزمون‌های آلایندگی را طی کند؛ از تست‌های شهری و برون‌شهری گرفته تا اندازه‌گیری انتشار هیدروکربن‌ها، اکسید نیتروژن و ذرات معلق. این آزمون‌ها در ظاهر انجام می‌شوند، اما به گفته کارشناسان، اجرای آن‌ها عموماً به نمونه‌برداری محدود است و نظارت رصدی و تصادفی در خطوط تولید به‌ندرت رخ می‌دهد.

    نتیجه آن است که خودروهایی که در آزمون اولیه موفق به دریافت گواهی می‌شوند، در تولید انبوه ممکن است کیفیت متفاوتی از همان نمونه اولیه داشته باشند. اختلافی که در عمل روی خروجی آلاینده‌ها اثر می‌گذارد، اما در نظام ارزیابی رسمی کشور بازتابی ندارد.‌

    یور و۵ در سطح گواهی، نه در جاده‌ها

    یکی از نمونه‌های ملموس این ضعف، وضعیت خودروهای داخلی با استاندارد ادعایی یور و۵ است. طبق گزارش‌های غیررسمی از واحدهای قطعه‌سازی و سازمان حفاظت محیط زیست، برخی از این خودروها در زمان اخذ تأییدیه‌ها شرایط مطلوبی داشتند، اما در ادامه با استفاده از قطعات کم‌کیفیت‌تر یا حذف برخی سامانه‌های گران‌قیمت کنترل آلایندگی، از سطح استاندارد فاصله گرفتند.

    با وجود این اختلاف فنی، سازمان ملی استاندارد تاکنون گزارش شفاف و رسمی درباره میزان انحراف، تعداد خودروهای مغایر یا نحوه برخورد با تخلفات منتشر نکرده است. این سکوت، از دید تحلیلگران، یکی از نشانه‌های ضعف شفافیت در نهاد ناظر تلقی می‌شود.‌

    سوخت متغیر، استانداردهای متزلزل

    عامل دیگر در افزایش آلایندگی، کیفیت نوسانی سوخت است. تولید بنزین غیر همسان با استاندارد یورو در برخی پالایشگاه‌ها باعث می‌شود راندمان سامانه‌های کنترل دود در خودروهای جدید افت کند. در چنین وضعی، انتظار می‌رود سازمان ملی استاندارد نقش هماهنگ‌کننده میان تولیدکنندگان سوخت و خودروسازان را ایفا کند و گزارش‌های فنی منتشر سازد؛ اما عملکرد آن عمدتاً به اطلاعیه‌های عمومی درباره «لزوم همکاری بین نهادها» محدود مانده است.‌

    شفافیت گمشده در بحران آلودگی

    در دوره‌هایی که شاخص آلودگی از مرز اضطرار عبور می‌کند، افکار عمومی انتظار دارد نهاد ناظر آمار روشنی از نتایج پایش آلایندگی خودروهای نو یا وضعیت واقعی اجرای استانداردها ارائه دهد. با این حال، اطلاعیه‌های منتشرشده از سوی سازمان ملی استاندارد غالباً فاقد داده‌های عملیاتی است و به جملات کلی درباره اجرای ضوابط و تشدید نظارت بسنده می‌کند.

    کارشناسان معتقدند احتیاط این سازمان در برابر خودروسازان بزرگ و همچنین نبود الزام قانونی برای انتشار عمومی نتایج آزمون‌ها، باعث شده نظارت‌ها بیشتر شکلی و اداری باشد تا میدانی و مستمر. به همین دلیل، فاصله عمیقی میان آنچه «در آئین‌نامه‌ها نوشته می‌شود» و آنچه «در خیابان‌ها نفس می‌کشیم» باقی مانده است.‌

    در بسیاری از کشورها، خودرو حتی پس از فروش نیز به‌طور تصادفی از سطح شهر جمع‌آوری و آزمون می‌شود تا پایداری عملکرد زیست‌محیطی آن در شرایط واقعی کارکرد سنجیده شود. در ایران نه‌تنها این مکانیزم رصد میدانی وجود ندارد، بلکه حتی گزارش‌های محدود حاصل از تست‌های داخلی نیز منتشر نمی‌شود. نتیجه آن، شکل‌گیری نوعی بی‌اعتمادی نسبت به سازوکار استانداردسازی است.‌

    در مجموع، می‌توان گفت که نظام استاندارد آلایندگی در کشور بیش از آنکه به ابزار بازدارنده برای کاهش آلودگی هوا تبدیل شود، به سازوکاری رسمی و کم‌اثر بدل شده است. تا زمانی که شفافیت داده‌ها، استقلال نظارتی و الزام به پاسخ‌گویی در برابر افکار عمومی تقویت نشود، استانداردها همچنان روی کاغذ خواهند ماند و هوای کلان‌شهرها، مانند همیشه، قربانی دور باطل میان قانون، صنعت و ملاحظه‌های اقتصادی خواهد بود.

    کد خبر ۶۶۸۲۹۶۰ محمدحسین سیف اللهی مقدم

    • آزمایشگاه یورو۶ آلایندگی خودرو افتتاح شد

    • بنزین مقصر آلودگی هواست؟

    • شوخی جدید خودروسازان

    • تلگرام خبرگزاری زیر خبر
    • تلویزیون آن
    • طرح گردشگری دشت سر دریاسر تنکابن تهیه می شود

    • بهبود زیرساخت‌های دسترس‌پذیری روشندلان در خط ۶ مترو

    • مافی: باند توزیع مواد مخدر در باقرشهر متلاشی شد

    • رئیس تبلیغات اسلامی دیلم: تقویت نقش بانوان در عرصه‌های مختلف ضروری است

    • چه خبر از پیش بینی قیمت الماس؟

    • پشت‌صحنه نظارت بر بازار معیشت در البرز؛ شهر زیر فشار قیمت‌ها

    • فرماندار دشتی: نظارت مستمر و تأمین عادلانه اقلام در بازار ضروری است

    • فرود اضطراری بالگرد آمریکایی در عراق

    • میزبان مسابقات کشتی قهرمانی آسیا تغییر کرد

    • ۵۸ درصد از مناطق شهری قم از پوشش شبکه فاضلاب برخوردار نیستند

    • تهاجم زمینی و هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان

    • ورود سامانه بارشی ‌جدید به کشور از روز شنبه؛ آغاز بارش‌ها در ۱۶ استان

    • تاج:شاید آمریکا به تعدادی از بازیکنان ویزا ندهد و چند نفر جایگزین کنیم

    • باران پاییزی تهران را خنک کرد

    • هشدار به خریداران تازه طلا؛ ورود در اوج نیاز به استراتژی دارد

    • حمله جدید ترامپ به اروپا: در مسیر بسیار بدی حرکت می کنید

    • هراس رژیم صهیونیستی از قدرت موشکی ایران

    • منتظر معجزه مذاکرات نباشید؛ بررسی آینده بازار طلا، دلار، سهام و مسکن

    • مراسم جشن ولادت حضرت زهرا (س) در قم برگزار می‌شود

    • هیجانات ارزی فروکش می‌کند؛ خریداران، بهای ترس را می‌پردازند

    • روزنامه‌های ورزشی سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۴

      روزنامه‌های ورزشی سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۴

    • روزنامه‌های اقتصادی سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۴

      روزنامه‌های اقتصادی سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۴

    • روزنامه‌های صبح سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۴

      روزنامه‌های صبح سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۴

    • روزنامه‌های ورزشی دوشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۴

      روزنامه‌های ورزشی دوشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۴

    • روزنامه‌های اقتصادی دوشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۴

      روزنامه‌های اقتصادی دوشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۴

    • استعلام شرکت با کد ملی
    • آلپاری
    • تبلیغات گوگل ادز
    • فروش خودرو کارکرده
    • خرید دستگاه تصفیه آب
    • تبلیغ در گوگل
    • چاپ کارت ویزیت
    • سرور اچ پی
    • تور شفق قطبی اقساطی
    • خرید دام زنده
    • طراحی سایت تابان شهر
    • مهرینو
    • تهران تایمز
    • روزنامه آگاه

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *