آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سایر / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / دانشگاه و فناوری > آموزش عالی / دانشگاه و فناوری > دانشجویی / دانشگاه و فناوری > علم و دانش / دانشگاه و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانشگاه و فناوری > فناوری های نوین / دين، حوزه، انديشه > اسلام در جهان / دين، حوزه، انديشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دين، حوزه، انديشه > حوزه و نهادهاي ديني / دين، حوزه، انديشه > علوم انسانی / دين، حوزه، انديشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > دولت / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > خبری / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > جامعه / فیلم > دانش و فناوری / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور و بر / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > گزارش ویژه / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • فاجعه خاموش آلودگی در قم؛ سالانه تا ۸۰۰ نفر جان خود را از دست می دهند

    قم- آلودگی هوا در قم به مرحله‌ای رسیده که بر اساس آمارها، سالانه جان ۸۰۰ شهروند را می‌گیرد؛ بحرانی خاموش که سلامت عمومی، نظام آموزشی و اقتصاد استان را تحت تأثیری جدی قرار داده است. ‌خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – هیفاء پردل: آسمان قم این روزها دیگر رنگ آرامش ندارد، رشد بی‌رویه خودروهای تک‌سرنشین، فرسودگی […]

    اشتراک گذاری
    17 آذر 1404
    0 بازدید
    کد مطلب : 28747
    فاجعه خاموش آلودگی در قم؛ سالانه تا ۸۰۰ نفر جان خود را از دست می دهند

    قم- آلودگی هوا در قم به مرحله‌ای رسیده که بر اساس آمارها، سالانه جان ۸۰۰ شهروند را می‌گیرد؛ بحرانی خاموش که سلامت عمومی، نظام آموزشی و اقتصاد استان را تحت تأثیری جدی قرار داده است.

    خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – هیفاء پردل: آسمان قم این روزها دیگر رنگ آرامش ندارد، رشد بی‌رویه خودروهای تک‌سرنشین، فرسودگی تاکسی‌ها و کمبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی، ریه‌های این کلانشهر را به مرز خستگی رسانده است.

    شهری که عنوان دومین مقصد گردشگری کشور را یدک می‌کشد، همچنان از وجود سامانه‌های حمل‌ونقل هوشمند و پاک به‌ویژه مترو محروم مانده و همین خلأ به عاملی جدی در تشدید بحران آلودگی هوا تبدیل شده است.

    با فرا رسیدن فصل سرد، وضعیت آلودگی قم چهره‌ای سنگین‌تر به خود می‌گیرد؛ وضعیتی که هر سال تکرار می‌شود و دود غلیظ و ذرات معلق جای آسمان آبی را می‌گیرد و این آلودگی‌ها نه‌تنها سلامت قمی‌ها را تحت فشار می‌گذارد، بلکه اختلال در زندگی روزمره و تعطیلی‌های مکرر آموزشی را به همراه دارد و در فصل تابستان نیز غبار و ریزگردها تصویر دیگری از این بحران پیچیده را نمایان می‌کند.

    مشکلات تأمین سوخت برای نیروگاه ۳۰ ساله قم و سهم قابل‌توجه خودروها در انتشار آلاینده‌ها، کیفیت هوا را بارها به مرز وضعیت ناسالم رسانده است. همزمان، افزایش سفرهای درون‌شهری با خودروهای شخصی و فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی نشانه‌هایی از بحران خاموشی است که به‌تدریج بنیان‌های زیست محیطی استان را تهدید می‌کند.

    در چنین شرایطی نبود مترو در قم بیش از هر زمان دیگری به نقطه‌ای مناقشه‌برانگیز تبدیل شده است. کارشناسان حمل‌ونقل و فعالان محیط زیست بر این باورند که تعیین‌تکلیف هرچه سریع‌تر پروژه مترو و توسعه سامانه‌های حمل‌ونقل پاک می‌تواند بخشی از بار ترافیکی هسته مرکزی شهر را کاهش داده و حضور خودروهای شخصی را محدود کند و این موضوع امروز به مطالبه جدی شهروندان و پیامی روشن برای مسئولان تبدیل شده است.

    بر اساس آمار ارائه‌شده از سوی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم، سالانه بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ نفر در این استان جان خود را در اثر پیامدهای ناشی از آلودگی هوا و عوامل محیطی از دست می‌دهند؛ آماری که نشان می‌دهد بحران آلودگی دیگر یک هشدار ساده نیست بلکه به معضلی ساختاری و تهدیدکننده سلامت عمومی تبدیل شده است.

    فاجعه خاموش آلودگی در قم؛ سالانه تا ۸۰۰ نفر جان خود را از دست می دهند

    افزون بر این، پیامدهای تعطیلی‌های ناشی از آلودگی هوا، خسارت‌های قابل‌توجهی را در حوزه آموزش، اقتصاد خانوار و هزینه‌های درمانی ایجاد می‌کند و چرخه‌ای فرساینده را در زندگی مردم رقم می‌زند.

    امروز قم بیش از هر زمان دیگری نیازمند تدوین برنامه‌های سختگیرانه، توسعه حمل‌ونقل پاک و فرهنگ‌سازی عمومی است؛ ضرورتی که اگر با تأخیر بیشتری همراه شود، آینده زیست‌محیطی و اجتماعی استان را با چالش‌های عمیق‌تری روبه‌رو خواهد کرد.

    سید احمد شفیعی در گفتگو با خبرنگار مهر، الگوی آلودگی هوای قم را ترکیبی از پدیده‌های تابستانه و زمستانه دانست و افزود: ساختار آلودگی در این استان تحت تأثیر دو عامل اصلی شکل می‌گیرد و غبارهای موسمی و ریزگردهای گسترده در گرم‌ترین ماه‌های سال کیفیت هوا را کاهش می‌دهد و در فصل زمستان نیز وارونگی دما و ماندگاری آلاینده‌ها شرایط را به مرز هشدار می‌رساند.

    معاون انسانی حفاظت محیط‌زیست استان قم بیان کرد: برخلاف تصور عمومی، این استان در حاشیه خود میزبان صنایع بزرگ و آلاینده گسترده نیست و بسیاری از صنایع موجود طی سال‌های گذشته ارتقا یافته‌اند.

    وی افزود: با وجود این، نزدیک به نیمی از سهم آلودگی کنونی به خودروها و نیم دیگر به سوخت مصرفی نیروگاه اختصاص دارد و تردد خودروهای تک‌سرنشین در سطح شهر به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.

    شفیعی با اشاره به وضعیت نیروگاه قم توضیح داد: این واحد به‌رغم ۳۰ سال فعالیت، همچنان از نیروگاه‌های با راندمان مطلوب کشور محسوب می‌شود و ماهیت آن کاملاً گازسوز است و استفاده از سوخت مایع برای این نیروگاه نه‌تنها از نظر اقتصادی قابل توجیه نیست، بلکه آسیب‌زا نیز هست با این حال، بر اساس برنامه ملی تغییر الگوی سوخت، سالانه حدود ۱۵ تا ۳۰ درصد از نیاز انرژی این نیروگاه از سوخت مایع تأمین می‌شود، هرچند این نیروگاه در شرایط عادی نیازی به چنین سوختی ندارد.

    معاون انسانی حفاظت محیط‌زیست استان قم به نقش حمل‌ونقل شهری در آلودگی هوا پرداخت گفت: ناوگان حمل‌ونقل عمومی قم با وجود آنکه بخشی از آن نوسازی شده و اتوبوس‌های برقی نیز به آن اضافه شده‌اند، همچنان با کمبود جدی روبه‌رو است و شهروندان ساعت‌های طولانی را در انتظار اتوبوس می‌مانند و این کمبود، وابستگی به خودروهای شخصی را افزایش داده است.

    فاجعه خاموش آلودگی در قم؛ سالانه تا ۸۰۰ نفر جان خود را از دست می دهند

    وضعیت تاکسی‌های شهری قم یکی از گره‌های اصلی آلودگی

    شفیعی وضعیت تاکسی‌های شهری قم را یکی از گره‌های اصلی آلودگی دانست و افزود: بیش از ۶ هزار تاکسی فرسوده در سطح شهر فعالیت می‌کنند؛ خودروهایی که با وجود رشد استفاده از تاکسی‌های آنلاین، همچنان در هسته مرکزی شهر حضوری پررنگ دارند و نقش مهمی در افزایش آلاینده‌ها ایفا می‌کنند.

    وی در ادامه ابراز کرد: تردد خودروهای تک‌سرنشین در قم طی سه دهه گذشته سه برابر شده است و بخشی از این ترددها مربوط به سفرهای مدرسه است که عمدتاً به دلیل انتخاب مدارس دور از محل سکونت انجام می‌شود و این موضوع بیانگر ضعف فرهنگی در استفاده از حمل‌ونقل پاک و عمومی است و سهم بزرگی در تشدید آلودگی هوا دارد.

    وی با مرور تصمیمات گذشته در حوزه حمل‌ونقل ریلی اظهار داشت: اجرای پروژه منوریل از ابتدا با خطاهای جدی همراه بوده است و این طرح از نقطه‌ای آغاز شد که کشش سفر نداشت و بیش از دو دهه هزینه‌های سنگینی را بر دوش شهر گذاشت و در مقابل، خطوط مترو که می‌توانستند بخش مهمی از بار ترافیک شهر را جابه‌جا کنند، در اولویت‌گذاری دچار خطای راهبردی شدند و خطی که تقاضای سفر بیشتری داشت کنار گذاشته شد و ۱۵ سال به حالت تعلیق درآمد، در حالی‌که خط کم‌تقاضا در اولویت نخست اجرایی قرار گرفت.

    معاون انسانی حفاظت محیط‌زیست استان قم زیرساخت‌های حمل‌ونقل پاک در قم را ناکافی دانست و بیان کرد: مسیرهایی مانند بلوار پیامبر اعظم (ص) تنها امکان استاندارد برای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی هستند، اما استفاده از این ظرفیت نیز غالباً به مناسبت‌های فرهنگی و مذهبی محدود شده است.

    شفیعی تأکید کرد: بهبود کیفیت هوا نیازمند برنامه‌ریزی جدی و فرهنگ‌سازی گسترده در زمینه استفاده از حمل‌ونقل پاک و کاهش وابستگی به خودروهای شخصی است که بدون اصلاح عادات تردد و توسعه زیرساخت‌های مرتبط، وضعیت هوای قم بهبود نخواهد یافت و سلامت عمومی بیش از پیش تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

    اگر چه آلودگی‌های هوا در قم یک اتفاق روزمره تبدیل شده است اما برخی نهادها از ارائه گزارش‌های شفاف در زمینه دلایل افزایش این آلودگی‌ها جلوگیری می‌کنند میانگین سن حمل و نقل عمومی مانند تاکسی در قم بیش از ۲۰ سال است طبق آنچه مسئولان امر بهداشت می‌گویند آسیب پذیرین گروه‌ها در این شرایط حساس بیماران تنفسی، سالمندان؛ کودکان و زنان باردار و از سویی بیماران قلبی هستند تعداد مراجعات به بیمارستان‌ها طی آلودگی‌ها افزایش یافته است.

    فاجعه خاموش آلودگی در قم؛ سالانه تا ۸۰۰ نفر جان خود را از دست می دهند

    آلودگی هوا تهدید جدی برای مادران و کودکان

    سارا کاظمی در گفتگو با خبرنگار مهر آلودگی هوا را یکی از مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده سلامت زنان و کودکان دانست و افزود: تأثیر این آلودگی‌ها تنها محدود به مشکلات تنفسی و قلبی نیست، بلکه طیفی از اختلالات باروری، سقط‌های خاموش و زایمان‌های زودرس را نیز در بر می‌گیرد.

    این متخصص زنان و زایمان گفت: ارتباط میان آلودگی هوا و نوزادان کم‌وزن یا دارای اختلال در رشد داخل رحمی به‌طور علمی تأیید شده است و این چرخه آسیب می‌تواند سلامت نسل‌های آینده را نیز درگیر کند.

    وی بیان کرد: مرگ‌ومیر نوزادی ناشی از مشکلات تنفسی، یکی از پیامدهای مستقیم آلودگی هوا است و ذرات آلاینده، توان رشد ذهنی، شناختی و هوشی جنین را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

    وی گفت: سهم منابع متحرک همچون خودروهای شخصی، تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها در تولید ذرات معلق به ۶۰ درصد می‌رسد و خودروهای دیزلی در این میان نقش پررنگ‌تری ایفا می‌کنند.

    کاظمی ذرات معلق را خطرناک‌ترین آلاینده‌های موجود در هوا عنوان کرد که می‌توانند بیماری‌های قلبی و ریوی را تشدید یا ایجاد کنند.

    تعطیلی یا غیرحضوری شدن مدارس یکی از پیامدهای نامطلوب آلودگی هواست

    سید رضا نورحسینی از استاتید دانشگاه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، تبعات اقتصادی، بهداشتی و افت آموزشی ناشی از آلودگی‌ها را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: افزایش روزهای ناسالم، موجب بیشتر شدن مراجعات درمانی و بستری بیماران شده است؛ موضوعی که در کنار فشارهای معیشتی، هزینه‌های هنگفتی را بر دوش خانواده‌ها تحمیل می‌کند.

    وی با اشاره به تأثیر آلودگی هوا بر نظام آموزشی بیان کرد: تعطیلی یا غیرحضوری شدن مدارس یکی از پیامدهای مستقیم این وضعیت است که می‌تواند به افت یادگیری و آسیب جدی به فرآیند آموزش منجر شود.

    نورحسینی افزود: هنوز آثار منفی دوران کرونا و آموزش غیرحضوری از یاد نرفته است و تکرار این تجربه ناخواسته، شرایط آموزشی را بیش از پیش آسیب‌پذیر می‌کند.

    این استاد دانشگاه، نیروی انسانی را پایه اصلی بهره‌وری اقتصادی دانست و افزود: غیبت کارگران و کارمندان به دلیل بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا، ضربه‌ای مستقیم به چرخه تولید و اقتصاد وارد می‌کند.

    وی گفت: بیماری کودکان و سالمندان نیز نیازمند خدمات درمانی و مراقبتی ویژه است و این امر در شرایط بحران آلودگی هوا، بار مالی مضاعفی بر نظام اقتصادی و اجتماعی قم تحمیل می‌کند.

    نورحسینی تأکید کرد: تداوم آلودگی‌ها نه‌تنها تهدیدی برای سلامت عمومی است، بلکه موجب فرسایش توان اقتصادی خانوارها و افزایش هزینه‌های بهداشتی و درمانی می‌شود؛ موضوعی که در صورت بی‌توجهی، می‌تواند پیامدهای بلندمدت و نگران‌کننده‌ای برای استان به همراه داشته باشد.

    کد خبر ۶۶۸۱۶۵۶

    • تلگرام خبرگزاری زیر خبر
    • تلویزیون آن
    • نظام تربیتی سیاسی اسلام قادر به تامین زیرساخت‌ها و مولفه‌های تمدنی است

    • عاشوریان: ۱۳۰۰ برنامه ویژه زنان در گیلان اجرا می شود

    • گذار به تجارت داده‌محور؛ اطلس تجارت ایران

    • قلعه‌نویی از آمریکا دستور داد: آغاز آنالیز نیوزیلند در تهران

    • مرادی: مردم ایلام ۳۰۰ راس دام برای زکات اهدا کردند

    • بازگشت اراضی زراعی به چرخه تولید در یونس‌آباد شاهرود

    • صدرنشینی دختران دانش آموز ایران در والیبال قهرمانی جهان

    • صحنه‌سازی برای تبدیل یک واقعه خودکشی به قتل عمد در گتوند ناکام ماند

    • سرهنگ منشوری: زن معیار ضعف و قوت خانواده و جامعه است

    • معرفی اعضای کمیته های انضباطی و حقوقی باشگاه پرسپولیس

    • کشف باند آدم‌ربایان مسلح در اصفهان؛۲۵۰۰ میلیارد مطالبه کردند

    • هشدار تخریب محصولات کشاورزی در ۲۴ استان؛ بارش‌ها از شنبه تمام می‌شود

    • بانوان شاغل دارای فرزند هرمزگان دور کار شدند

    • رئیس جدید اداره انجمن اولیاومربیان لرستان معرفی شد

    • فعالیت مدارس و ادارات خوزستان فردا طبق روال عادی است

    • هتل‌های سبز؛ شانس دوباره اصفهان برای رقابت در گردشگری جهانی

    • استاندار: سفر هیئت دولت فرصتی مهم برای توسعه بخش خصوصی خوزستان است

    • مهم ترین عناوین اخبار استان هرمزگان ۱۶ آذرماه

    • نقشه آمریکا و جولانی برای منفجر کردن یک بمب ساعتی در عراق

    • بسته خبری ۱۶ آذر ماه خبرگزاری مهر استان کردستان

    • روزنامه‌های ورزشی دوشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۴

      روزنامه‌های ورزشی دوشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۴

    • روزنامه‌های اقتصادی دوشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۴

      روزنامه‌های اقتصادی دوشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۴

    • روزنامه‌های صبح دوشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۴

      روزنامه‌های صبح دوشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۴

    • روزنامه‌های ورزشی یکشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۴

      روزنامه‌های ورزشی یکشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۴

    • روزنامه‌های اقتصادی یکشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۴

      روزنامه‌های اقتصادی یکشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۴

    • استعلام شرکت با کد ملی
    • آلپاری
    • تبلیغات گوگل ادز
    • فروش خودرو کارکرده
    • خرید دستگاه تصفیه آب
    • تبلیغ در گوگل
    • چاپ کارت ویزیت
    • سرور اچ پی
    • تور شفق قطبی اقساطی
    • خرید دام زنده
    • طراحی سایت تابان شهر
    • گل افزون
    • خرید هاست
    • هلدینگ پارسه
    • مهرینو
    • تهران تایمز
    • روزنامه آگاه

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *