آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سایر / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / دانشگاه و فناوری > آموزش عالی / دانشگاه و فناوری > دانشجویی / دانشگاه و فناوری > علم و دانش / دانشگاه و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانشگاه و فناوری > فناوری های نوین / دين، حوزه، انديشه > اسلام در جهان / دين، حوزه، انديشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دين، حوزه، انديشه > حوزه و نهادهاي ديني / دين، حوزه، انديشه > علوم انسانی / دين، حوزه، انديشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > دولت / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > خبری / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > جامعه / فیلم > دانش و فناوری / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور و بر / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > گزارش ویژه / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • دختران جوان به دنبال راه فرار از چه مدل حجاب هستند؟؛ سبک زندگی عقلانی

    تنها راهکار نهایی مسئله حجاب، بازگشت به «فطرت» و ارائه چهره‌ای رحمانی، عقلانی و زیبا از دین است که با نیازهای فطری نسل نوخاسته هم‌خوانی داشته باشد و به آن‌ها احساس «هویت» و «آرامش» ببخشد. به گزارش خبرنگار مهر، در واکاوی پدیده‌های فرهنگی و اجتماعی ایران معاصر، مسئله پوشش و حجاب، به‌ویژه در میان نسل […]

    اشتراک گذاری
    17 آذر 1404
    0 بازدید
    کد مطلب : 28736
    دختران جوان به دنبال راه فرار از چه مدل حجاب هستند؟؛ سبک زندگی عقلانی

    تنها راهکار نهایی مسئله حجاب، بازگشت به «فطرت» و ارائه چهره‌ای رحمانی، عقلانی و زیبا از دین است که با نیازهای فطری نسل نوخاسته هم‌خوانی داشته باشد و به آن‌ها احساس «هویت» و «آرامش» ببخشد.

    به گزارش خبرنگار مهر، در واکاوی پدیده‌های فرهنگی و اجتماعی ایران معاصر، مسئله پوشش و حجاب، به‌ویژه در میان نسل جوان، از یک رفتار صرفاً دینی فراتر رفته و به یک مؤلفه پیچیده هویتی و تمدنی تبدیل شده است.

    برخلاف نگاه‌های سطحی که حجاب را تنها یک قطعه پارچه یا یک قانون خشک اداری می‌پندارند، مطالعات عمیق نشان می‌دهد که حفظ و استمرار این الگو در میان دختران جوان حتی در خانواده‌های مذهبی نیازمند یک «مدل تبیینی چندوجهی» است. این مدل، حاصل تعامل پیچیده میان تربیت خانوادگی، بینش معرفتی و مواجهه هوشمندانه با دنیای مدرن است.

    در این گزارش می‌خواهیم با عبور از کلیشه‌های رایج، تلاش کنیم مکانیزم‌های درونی و بیرونی مؤثر بر هنجارپذیری حجاب را در قالب یک منظومه فکری منسجم و مبتنی بر «سبک زندگی متفکرانه» تشریح کنیم.

    بحران «فرمالیسم» و ضرورت بازتعریف حجاب

    نقطه آغازین این تحلیل، آسیب‌شناسی قرائت‌های رایج از حجاب است. یکی از چالش‌های بنیادین در انتقال ارزش‌های دینی به نسل جدید، تقلیل دادن حجاب به یک «لباس فرم» یا یک «عادت موروثی» است. نسل جدید که در اتمسفر جهان مدرن تنفس می‌کند، با «بایدها» و «نبایدها» ی بدون پشتوانه فکری ارتباط برقرار نمی‌کند.

    مدلی که در اینجا تبیین می‌شود، بر این فرض استوار است که حجاب برای دختر جوان امروز، نمی‌تواند صرفاً یک میراث قومی یا قبیله‌ای باشد. اگر حجاب تنها به مثابه یک «یونیفرم اجتماعی» که جامعه یا خانواده بر تن فرد می‌کند نگریسته شود، در اولین مواجهه با امواج سهمگین فرهنگی غرب و فضای مجازی، فرو می‌ریزد.

    در واقع، دختران جوانی که در حفظ حجاب موفق عمل کرده‌اند، کسانی هستند که از «حجابِ عادت» به «حجابِ معرفت» گذر کرده‌اند. در این مدل، حجاب نه به عنوان مانعی برای آزادی، بلکه به عنوان یک «انتخاب آگاهانه» برای حضور انسانی در جامعه تعریف می‌شود.

    این تغییر پارادایم از «اجبار بیرونی» به «انتخاب درونی»، هسته مرکزی مدل تبیینی مذکور است. فرهنگ مدرن غربی با تمرکز افراطی بر بدن و ظاهر (Body-centrism)، زن را در معرض کالاشدگی قرار می‌دهد.

    در مقابل، دختر جوان مؤمن زمانی به پایبندی عمیق می‌رسد که دریابد حجاب، ابزاری برای عبور از ظاهر و رسیدن به «حقیقت خویشتن» است. بنابراین، اولین رکن در مدل حفظ حجاب، درک این نکته است که حجاب یک سبک زندگی متفکرانه برای حفظ حریم «خودِ اصیل» در برابر نگاه‌های ابزاری است، نه صرفاً پوشاندن موی سر.

    خانواده؛ کانون «الگوپذیری اقناعی»

    با وجود اهمیت مبانی نظری، بستر اصلی شکل‌گیری این نگرش، نهاد «خانواده» است. اما کدام نوع خانواده؟ تحقیقات و مشاهدات نشان می‌دهد که صرفِ مذهبی بودن والدین، تضمین‌کننده حجاب دختران نیست. متغیر تعیین‌کننده در اینجا، کیفیت رابطه مادر و دختر و ماهیت اقتدار والدین است. در خانواده‌های موفق، مدلی از «الگوپذیری اقناعی» جریان دارد. در این فضا، مادر نه به عنوان یک پلیس خانگی یا ناظم سخت‌گیر، بلکه به عنوان یک «الگوی محبوب و موفق» ایفای نقش می‌کند.

    دختران جوان به شدت زیرک هستند و تفاوت میان «تظاهر» و «باور» را در والدین خود تشخیص می‌دهند. اگر مادری چادری باشد اما در خانه بداخلاق، افسرده، یا فاقد اعتماد به نفس باشد، دختر به‌طور ناخودآگاه حجاب را نماد افسردگی و انزوا می‌بیند.

    برعکس، در مدل تبیینی موفق، مادر توانسته است زیبایی، وقار، مهربانی و نشاط را با حجاب گره بزند. در اینجا، انتقال حجاب از طریق «همانندسازی عاطفی» صورت می‌گیرد. دختر دوست دارد شبیه مادری شود که او را دوست دارد و تحسین می‌کند. بنابراین، اقتدار در این خانواده‌ها از جنس «اقتدار عاطفی» است نه «اقتدار قهری».

    علاوه بر نقش مادر، «اتمسفر معنوی» حاکم بر خانواده نیز نقش حیاتی دارد. حجاب یک حلقه از زنجیره زیست مومنانه است و نمی‌توان آن را جدا از سایر مفاهیم دید. در خانواده‌هایی که نماز، صداقت، احترام متقابل و پرهیز از لقمه حرام جاری است، حجاب به عنوان یک هنجار طبیعی و بدیهی پذیرفته می‌شود.

    اما در خانواده‌هایی که دچار تضاد رفتاری هستند (مثلاً ظاهری مذهبی اما رفتاری غیرخلاقی دارند)، دختر دچار تضاد شناختی شده و حجاب را به عنوان نماد ریاکاری پس می‌زند. لذا ثبات قدم والدین در ارزش‌های اخلاقی، شرط لازم برای باورپذیری حجاب نزد فرزندان است.

    مواجهه با مدرنیته و مدیریت هویت

    پس از خانواده، دختر جوان وارد محیطی می‌شود که سرشار از پیام‌های متناقض است. نظام آموزشی، گروه همسالان و فضای مجازی، اضلاع دیگر این مدل تبیینی را تشکیل می‌دهند. یکی از یافته‌های کلیدی در فهم رفتار دختران محجبه، نحوه «مدیریت تمایز» است. دختر جوانی که حجاب کامل را انتخاب می‌کند، عملاً اعلام می‌کند که «من با جریان غالب فرهنگی که بر برهنگی و جلوه‌گری تاکید دارد، متفاوت هستم». این اعلام تمایز، هزینه روانی دارد.

    در این مرحله، دختران موفق از استراتژی «شبکه‌سازی حمایتی» استفاده می‌کنند. آن‌ها به جای انفعال در برابر گروه‌های دوستی بی‌تفاوت، حلقه‌ای از دوستان هم‌فکر و هم‌ارزش را پیرامون خود شکل می‌دهند. این گروه همسالان مذهبی، نقش یک «سپر دفاعی» را ایفا می‌کند و باعث می‌شود فرد در محیط‌های دانشگاهی یا کاری احساس تنهایی و غربت نکند. در واقع، جامعه‌پذیری این دختران به صورت «گزینش‌گری فعال» است؛ آن‌ها آگاهانه محیط و اطرافیان خود را انتخاب می‌کنند تا از فرسایش اعتقادی جلوگیری کنند.

    از سوی دیگر، مدل تبیینی استمرار حجاب به ما می‌گوید که این دختران در مواجهه با مدرنیته، به جای طرد کامل آن، دست به نوعی «بازسازی هوشمندانه» می‌زنند. آن‌ها ضمن حفظ اصول شرعی (پوشیدگی بدن)، سعی می‌کنند در فرم، رنگ و سبک پوشش، سلیقه و زیبایی‌شناسی نسل خود را اعمال کنند.

    این «نوگرایی در فرم» با حفظ «اصالت در محتوا»، راهکاری است که به دختر جوان اجازه می‌دهد هم هویت دینی خود را حفظ کند و هم به عنوان یک عضو فعال و آراسته در جامعه مدرن حضور یابد.

    خانواده‌ها و متفکرانی که این انعطاف‌پذیری ظاهری را درک کرده و آن را به رسمیت شناخته‌اند، در حفظ اصل حجاب بسیار موفق‌تر از کسانی بوده‌اند که بر یک شکل خاص و سنتی پافشاری کرده‌اند. حجاب نباید با شلختگی یا زشتی مترادف شود؛ زیرا ذات انسان و به‌ویژه زن، زیبایی‌پسند است و دین نیز بر زیبایی تاکید دارد.

    حجاب به مثابه «حضور» در برابر «غفلت»

    بخش عمیق‌تر این مدل، به لایه‌های هستی‌شناسانه بازمی‌گردد که در ادبیات متفکران دینی متأخر بسیار بر آن تاکید شده است. مسئله اصلی نسل جدید، مسئله «معنا» است. در دنیایی که پوچ‌گرایی (نیهیلیسم) و لذت‌جویی آنی تبلیغ می‌شود، حجاب تنها زمانی برای دختر جوان قابل پذیرش است که به او «معنا» و «هویت» ببخشد.

    مدل تبیینی نشان می‌دهد که دختران جوانِ پایبند، به نوعی از «بلوغ فکری» دست یافته‌اند که در آن حجاب را نه محدودیت، بلکه ابزاری برای «تمرکز» و «حضور قلب» می‌دانند. در فرهنگ برهنگی، زن مدام نگران قضاوت دیگران درباره جسم خود است و این نگرانی دائمی، او را از پرداختن به ابعاد انسانی و الهی باز می‌دارد.

    حجاب، این بار روانی را حذف می‌کند و به زن اجازه می‌دهد فارغ از نگاه‌های جنسیتی، به تعالی روح و اندیشه بپردازد.

    اینجاست که تفاوت «حجاب فرمی» و «حجاب سبکی» آشکار می‌شود. اگر حجاب فقط یک فرم اداری باشد، دختر جوان مدام به دنبال راه فرار از آن است و در خلوت آن را کنار می‌گذارد. اما اگر حجاب به عنوان یک «سبک زندگی متفکرانه» پذیرفته شود، سبکی که در آن زن تصمیم می‌گیرد گوهر وجودی خود را ارزان نفروشند، آن‌گاه این پوشش در سخت‌ترین شرایط محیطی نیز حفظ خواهد شد.

    این مدل تاکید می‌کند که ما نباید نسل جدید را مجبور به پذیرش کورکورانه کنیم، بلکه باید «زیبایی حقیقت» را به آن‌ها نشان دهیم. نسل جدید تشنه حقیقت است، اما حقیقتی که با استدلال و زیبایی همراه باشد، نه با تحکم و خشونت.

    هم‌افزایی عقلانیت و معنویت

    در نهایت، جمع‌بندی مدل جامع حفظ الگوی حجاب اسلامی در دختران جوان نشان می‌دهد که ما با یک سیستم خطی ساده روبرو نیستیم. این پدیده محصول هم‌افزایی سه رکن اساسی است:

    اول، خانوادهِ امن و اقناعی که در آن رابطه عاطفی بر رابطه دستوری اولویت دارد و مادر، تصویری زیبا و عزیز از زن مسلمان ارائه می‌دهد.

    دوم، عقلانیت و بینش فردی که در آن دختر جوان با تفکر و مطالعه، فلسفه پوشش را درک کرده و آن را به عنوان راهکاری برای حفظ کرامت انسانی در عصر کالاشدگی زن انتخاب می‌کند.

    سوم، حمایت اجتماعی و محیطی که از طریق انتخاب دوستان هم‌سو و ایجاد محیط‌های امن روانی حاصل می‌شود.

    هرگونه سیاست‌گذاری یا اقدام تربیتی که این سه ضلع را نادیده بگیرد و صرفاً بر ابعاد ظاهری یا انتظامی تمرکز کند، محکوم به شکست است.

    حجاب در عصر جدید، پرچمی است که نشان‌دهنده یک تفکر خاص در برابر تفکر مادی‌گراست. برای حفظ این پرچم، باید «صاحب پرچم» (یعنی دختر جوان) را از نظر فکری و روحی چنان غنی و توانمند کرد که خود به پاسدار حریم عفاف تبدیل شود.

    راهکار نهایی، بازگشت به «فطرت» و ارائه چهره‌ای رحمانی، عقلانی و زیبا از دین است که با نیازهای فطری نسل نوخاسته هم‌خوانی داشته باشد و به آن‌ها احساس «هویت» و «آرامش» ببخشد، نه احساس اسارت در یک لباس فرم تحمیلی.

    کد خبر ۶۶۷۵۸۶۳

    • حجاب سبک زندگی متفکرانه است نه لباس فرم؛ مانع پذیرش نسل جدید چیست؟

    • بازگشت آرام «نسلZ» در اصفهان به حجاب؛ انتخابی آگاهانه برای آرامش درونی

    • مولودی: ریشه‌های فرهنگی حجاب باید از دل خانواده‌ها تقویت شود

    • مقاومت نسل جدید برابر تک‌شکلی بودن پوشش عفیفانه؛ جبران با اقناع و تنوع

    • تلگرام خبرگزاری زیر خبر
    • تلویزیون آن
    • نظام تربیتی سیاسی اسلام قادر به تامین زیرساخت‌ها و مولفه‌های تمدنی است

    • عاشوریان: ۱۳۰۰ برنامه ویژه زنان در گیلان اجرا می شود

    • گذار به تجارت داده‌محور؛ اطلس تجارت ایران

    • قلعه‌نویی از آمریکا دستور داد: آغاز آنالیز نیوزیلند در تهران

    • مرادی: مردم ایلام ۳۰۰ راس دام برای زکات اهدا کردند

    • بازگشت اراضی زراعی به چرخه تولید در یونس‌آباد شاهرود

    • صدرنشینی دختران دانش آموز ایران در والیبال قهرمانی جهان

    • صحنه‌سازی برای تبدیل یک واقعه خودکشی به قتل عمد در گتوند ناکام ماند

    • سرهنگ منشوری: زن معیار ضعف و قوت خانواده و جامعه است

    • معرفی اعضای کمیته های انضباطی و حقوقی باشگاه پرسپولیس

    • کشف باند آدم‌ربایان مسلح در اصفهان؛۲۵۰۰ میلیارد مطالبه کردند

    • هشدار تخریب محصولات کشاورزی در ۲۴ استان؛ بارش‌ها از شنبه تمام می‌شود

    • بانوان شاغل دارای فرزند هرمزگان دور کار شدند

    • رئیس جدید اداره انجمن اولیاومربیان لرستان معرفی شد

    • فعالیت مدارس و ادارات خوزستان فردا طبق روال عادی است

    • هتل‌های سبز؛ شانس دوباره اصفهان برای رقابت در گردشگری جهانی

    • استاندار: سفر هیئت دولت فرصتی مهم برای توسعه بخش خصوصی خوزستان است

    • مهم ترین عناوین اخبار استان هرمزگان ۱۶ آذرماه

    • نقشه آمریکا و جولانی برای منفجر کردن یک بمب ساعتی در عراق

    • بسته خبری ۱۶ آذر ماه خبرگزاری مهر استان کردستان

    • روزنامه‌های ورزشی دوشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۴

      روزنامه‌های ورزشی دوشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۴

    • روزنامه‌های اقتصادی دوشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۴

      روزنامه‌های اقتصادی دوشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۴

    • روزنامه‌های صبح دوشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۴

      روزنامه‌های صبح دوشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۴

    • روزنامه‌های ورزشی یکشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۴

      روزنامه‌های ورزشی یکشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۴

    • روزنامه‌های اقتصادی یکشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۴

      روزنامه‌های اقتصادی یکشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۴

    • استعلام شرکت با کد ملی
    • آلپاری
    • تبلیغات گوگل ادز
    • فروش خودرو کارکرده
    • خرید دستگاه تصفیه آب
    • تبلیغ در گوگل
    • چاپ کارت ویزیت
    • سرور اچ پی
    • تور شفق قطبی اقساطی
    • خرید دام زنده
    • طراحی سایت تابان شهر
    • گل افزون
    • خرید هاست
    • هلدینگ پارسه
    • مهرینو
    • تهران تایمز
    • روزنامه آگاه

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *