آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سایر / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / دانشگاه و فناوری > آموزش عالی / دانشگاه و فناوری > دانشجویی / دانشگاه و فناوری > علم و دانش / دانشگاه و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانشگاه و فناوری > فناوری های نوین / دين، حوزه، انديشه > اسلام در جهان / دين، حوزه، انديشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دين، حوزه، انديشه > حوزه و نهادهاي ديني / دين، حوزه، انديشه > علوم انسانی / دين، حوزه، انديشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > دولت / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > خبری / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > جامعه / فیلم > دانش و فناوری / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور و بر / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > گزارش ویژه / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • تعلل عراق در راه‌آهن شلمچه-بصره؛ خسارت پنهان به تجارت ۲۰ میلیارد دلاری

    با وجود تکمیل تعهدات ایران در مین‌روبی مسیر و پیشرفت ۳۰ درصدی پل اروند،راه‌آهن شلمچه – بصره به‌دلیل موانع اجرایی در عراق معطل مانده و تجارت دو کشور را تحت‌تأثیر قرار داده است. به گزارش خبرنگار مهر، تهران و بغداد پس از سال‌ها فراز و فرود سیاسی، از دوران پس از سقوط صدام وارد مرحله‌ای […]

    اشتراک گذاری
    18 آذر 1404
    0 بازدید
    کد مطلب : 35444
    تعلل عراق در راه‌آهن شلمچه-بصره؛ خسارت پنهان به تجارت ۲۰ میلیارد دلاری

    با وجود تکمیل تعهدات ایران در مین‌روبی مسیر و پیشرفت ۳۰ درصدی پل اروند،راه‌آهن شلمچه – بصره به‌دلیل موانع اجرایی در عراق معطل مانده و تجارت دو کشور را تحت‌تأثیر قرار داده است.

    به گزارش خبرنگار مهر، تهران و بغداد پس از سال‌ها فراز و فرود سیاسی، از دوران پس از سقوط صدام وارد مرحله‌ای تازه از همکاری‌های سطح بالای سیاسی و اقتصادی شده‌اند. با وجود پیشرفت‌های قابل توجه ایران در توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل، پروژه اتصال ریلی شلمچه – بصره همچنان در عراق به دلیل برخی موانع اجرایی و فضای منفی رسانه‌ای معطل مانده است و به بهره‌برداری نرسیده است.

    روابط دوجانبه ایران و عراق در چند دهه اخیر فراز و نشیب‌های گسترده‌ای را پشت سر گذاشته است؛ گاه در تنش و گاه در صلح، اما پیوندهای عمیق مردم دو کشور همواره متفاوت از رابطه رژیم بعث با ملت ایران بوده است. از جمله نشانه‌های این پیوندهای تاریخی، اشتراکات قومی و مذهبی و حضور نیروهای معاودین عراقی در کنار ایران در دوران جنگ تحمیلی بود؛ به‌گونه‌ای که رژیم بعثی صدام بیش از دو هزار نفر از مجاهدین عراقی را به شهادت رساند و پنج هزار نفر را مجروح کرد. پس از سقوط صدام، دولت‌های ایران و عراق نیز همچون ملت‌های دو کشور، روابط برادرانه و سازنده‌ای را آغاز کردند که به توسعه سریع روابط اقتصادی و اجتماعی انجامید؛ تا جایی که زیرساخت‌های موجود پاسخگوی حجم تعاملات فزاینده نبود و پروژه‌های متعددی از سوی دو طرف در دستور کار قرار گرفت.

    در میان این پروژه‌ها، اتصال ریلی شلمچه – بصره به عنوان طرحی راهبردی برای تقویت روابط دو کشور از اوایل دهه ۱۳۸۰ مورد مطالعه قرار گرفت. در سال ۱۳۹۳ تفاهم‌نامه‌ای برای تسریع اجرای آن امضا شد، اما طرح به سرانجام نرسید. در نهایت، کلنگ این پروژه در ۱۱ شهریورماه ۱۴۰۲ به زمین خورد و مقرر شد طی ۱۸ ماه به بهره‌برداری برسد. در دولت چهاردهم نیز ایران بخش قابل توجهی از تعهدات خود را اجرا کرده و ضمن تکمیل مین‌روبی ۱۶ کیلومتر ابتدایی مسیر، احداث پل بازشوی اروند را تا ۳۰ درصد پیش برده است؛ با این حال، طرف عراقی هنوز تعهدات خود را عملیاتی نکرده است.

    علاوه بر موانع فنی و اجرایی، یکی از مهم‌ترین عوامل تأخیر در پیشرفت این پروژه در عراق، برخی تبلیغات منفی در افکار عمومی و میان نخبگان است. مخالفان مدعی‌اند که راه‌اندازی خط ریلی شلمچه – بصره جایگاه بندر فاو را در حوزه صادرات، واردات و ترانزیت کالا تضعیف می‌کند و نقش محوری آن را کاهش می‌دهد؛ ادعایی که موجب مخالفت آن‌ها با پیشبرد این پروژه شده است.

    با این حال، بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد این مخالفت‌ها فاقد مبنای فنی بوده و بیشتر ریشه سیاسی دارند. خط ریلی شلمچه – بصره مزایای مهمی برای هر دو کشور به همراه دارد؛ از جمله افزایش تبادل زائر و گردشگر با کاهش هزینه و زمان سفر زمینی، ارتقای ایمنی تردد مسافران، تسهیل تجارت با کاهش هزینه‌ها و زمان حمل‌ونقل و اتصال عراق به شبکه ریلی آسیای میانه، قفقاز، روسیه، چین و پاکستان.

    مهندس یونس الکعبی، رئیس پیشین راه‌آهن عراق (۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴)، در نشستی تخصصی با موضوع این خط ریلی، فضای سیاسی و برخی جوسازی‌های مجازی را مانع اصلی تکمیل پروژه دانست و تصریح کرد: «مخالفان خط ریلی شلمچه – بصره این پروژه را عامل کم‌رونق شدن بنادر عراق به‌ویژه بندر فاو می‌دانند، در حالی که این ادعاها بی‌اساس است. بنادر عراق به اندازه‌ای توسعه یافته‌اند که تکمیل این خط ریلی تأثیری بر کارکرد آن‌ها نخواهد داشت. بهترین پاسخ به تردیدها، فعال‌سازی سریع این مسیر است.»

    مهندس مرتضی ناصریان، کارشناس حمل‌ونقل ریلی و از طراحان پروژه نیز با اشاره به رشد ظرفیت بندری عراق گفت: «در دوره‌هایی که بنادر عراق ضعیف بودند، طرح استفاده این کشور از بنادر ایران مطرح می‌شد، اما اکنون ظرفیت بنادر و زیرساخت‌های عراق به‌طور چشمگیری افزایش یافته است. بنابراین عراق برای صادرات و واردات خود از کشورهای غیرایرانی نیازی به استفاده از بنادر ایران ندارد.»

    در چنین شرایطی، ضرورت دارد وزارت راه و شهرسازی با تکمیل تعهدات باقیمانده، مسیر اجرای پروژه را هموار کند. همچنین وزارت امور خارجه باید با پیگیری جدی تعهدات طرف عراقی و ایجاد فضای سازنده در افکار عمومی و میان نخبگان عراق، زمینه تحقق هرچه سریع‌تر این پروژه راهبردی را فراهم سازد.

    کد خبر ۶۶۸۲۷۳۰ زهره آقاجانی

    • اتصال ریلی شلمچه-بصره هزینه حمل کالا به عراق را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد

    • اتصال ریلی ایران و عراق زمینه‌ساز مبادلات ۲۰ میلیارد دلاری است

    • رانندگان کامیون و تجار؛ قربانیان بی‌تدبیری در پایانه مرزی شلمچه

    • تلگرام خبرگزاری زیر خبر
    • تلویزیون آن
    • حملات پرشمار رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان

    • زلزله ۳.۷ ریشتری صالح آباد ایلام را لرزاند

    • حمله به مرزبانی پاکستان در مرز افغانستان؛ ۶ نظامی کشته شدند

    • مقیمی: ۴ اکیپ گشت مشترک بازار شب یلدا در شفت فعال شد

    • بانه در یک قدمی آب پایدار؛ روایت همدلی و خدمت در بحران تنش آبی

    • ۳۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در بار مصالح ساختمانی بندرعباس کشف شد

    • صفحه نخست روزنامه‌های هرمزگان سه شنبه ۱۸ آذرماه

    • تیم سیار خون‌گیری هرسین روز سه‌شنبه در بیمارستان شهدا مستقر می‌شود

    • حل مسائل کشور بدون دانشگاه ممکن نیست؛ دانشجویان حلقه گمشده حکمرانی

    • اینفوگرافیک؛ ظرفیت‌های کشاورزی گلستان زیر فشار تهدیدها

    • تهاجم زمینی و هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان

    • شناسایی و دستگیری قاتل در یاسوج

    • تاج:شاید آمریکا به تعدادی از بازیکنان ویزا ندهد و چند نفر جایگزین کنیم

    • باران پاییزی تهران را خنک کرد

    • ورود سامانه بارشی ‌جدید به کشور از روز شنبه؛ آغاز بارش‌ها در ۱۶ استان

    • هراس رژیم صهیونیستی از قدرت موشکی ایران

    • حمله جدید ترامپ به اروپا: در مسیر بسیار بدی حرکت می کنید

    • هیچ فشاری نباید کیفیت پروژه ریلی چابهار ـ زاهدان را کاهش دهد

    • جباری سرمربی مس رفسنجان شد

    • مراسم جشن ولادت حضرت زهرا (س) در قم برگزار می‌شود

    • روزنامه‌های ورزشی دوشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۴

      روزنامه‌های ورزشی دوشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۴

    • روزنامه‌های اقتصادی دوشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۴

      روزنامه‌های اقتصادی دوشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۴

    • روزنامه‌های صبح دوشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۴

      روزنامه‌های صبح دوشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۴

    • استعلام شرکت با کد ملی
    • آلپاری
    • تبلیغات گوگل ادز
    • فروش خودرو کارکرده
    • خرید دستگاه تصفیه آب
    • تبلیغ در گوگل
    • چاپ کارت ویزیت
    • سرور اچ پی
    • تور شفق قطبی اقساطی
    • خرید دام زنده
    • طراحی سایت تابان شهر
    • مهرینو
    • تهران تایمز
    • روزنامه آگاه

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *