آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سایر / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / دانشگاه و فناوری > آموزش عالی / دانشگاه و فناوری > دانشجویی / دانشگاه و فناوری > علم و دانش / دانشگاه و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانشگاه و فناوری > فناوری های نوین / دين، حوزه، انديشه > اسلام در جهان / دين، حوزه، انديشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دين، حوزه، انديشه > حوزه و نهادهاي ديني / دين، حوزه، انديشه > علوم انسانی / دين، حوزه، انديشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > دولت / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > خبری / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > اقتصاد / فیلم > جامعه / فیلم > دانش و فناوری / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور و بر / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > گزارش ویژه / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • ترخیص سه‌روزه کالا؛ هدف نخست ابرپروژه نوسازی گمرک

    وزارت اقتصاد اجرای طرحی ملی برای نوسازی گمرکات را کلید زده است تا با استقرار مسیر سبز تجارت و کاهش زمان تشریفات، جایگاه ایران در شاخص‌های جهانی بهبود یابد. به گزارش خبرنگار مهر، همه فعالان اقتصادی می‌دانند که کمتر نهادی در اقتصاد ایران به اندازه‌ی گمرک، درگیر مسائل چندوجهی و تأثیرگذار بر تولید و تجارت […]

    اشتراک گذاری
    18 آذر 1404
    0 بازدید
    کد مطلب : 38195
    ترخیص سه‌روزه کالا؛ هدف نخست ابرپروژه نوسازی گمرک

    وزارت اقتصاد اجرای طرحی ملی برای نوسازی گمرکات را کلید زده است تا با استقرار مسیر سبز تجارت و کاهش زمان تشریفات، جایگاه ایران در شاخص‌های جهانی بهبود یابد.

    به گزارش خبرنگار مهر، همه فعالان اقتصادی می‌دانند که کمتر نهادی در اقتصاد ایران به اندازه‌ی گمرک، درگیر مسائل چندوجهی و تأثیرگذار بر تولید و تجارت ملی است. مدنی زاده وزیر اقتصاد در سخنان آبان‌ماه خود تصریح کرده بود که «گمرک در وضعیت نامطلوبی قرار دارد»؛ اکنون با گذشت کمتر از دو ماه، برنامه‌ای جامع برای اصلاح همین وضعیت کلید خورده است.

    وزارت امور اقتصادی و دارایی، در راستای اجرای سند راهبردی «رشد عدالت‌محور اقتصاد برای همه»، طرح نوسازی نظام گمرکی کشور را به عنوان یکی از «ابرپروژه‌های ملی» معرفی و به سازمان‌های تابعه ابلاغ کرده است. این طرح قرار است با ترکیب مؤلفه‌های تحول دیجیتال، اصلاحات ساختاری و شفافیت داده‌ها، چهره‌ی گمرک ایران را تا پایان سال ۱۴۰۶ متحول کند.

    از سازوکار سنتی تا گمرک الکترونیکی؛ عبور از بوروکراسی به کارآمدی

    گمرک در دهه‌های گذشته با وجود پیشرفت‌های مقطعی، همچنان درگیر فرآیندهای طولانی، کاغذبازی و نبود سامانه‌های منسجم بوده است. از اختلاف در ثبت اطلاعات واردات گرفته تا نیاز به مراجعه حضوری و استعلام‌های غیرهمزمان، همگی منجر به اتلاف منابع و کندی جریان تجارت شده‌اند.

    براساس برآوردهای وزارت اقتصاد، میانگین زمان ترخیص کالا در گمرک ایران بیش از ۱۰ روز است؛ رقمی که در کشورهای پیشرو منطقه مانند امارات یا ترکیه، کمتر از سه روز به ثبت رسیده است.

    وزارت اقتصاد امیدوار است که با اجرای این طرح، میانگین زمان ترخیص کالا به سه روز کاهش یابد؛ هدفی که در صورت تحقق، می‌تواند سالانه میلیاردها تومان صرفه‌جویی غیرمستقیم در هزینه‌های انبارداری، لجستیک و توقف تولید ایجاد کند.

    اهداف کلیدی طرح؛ کاهش فساد، افزایش شفافیت و تقویت تجارت

    مطابق متن ابلاغیه وزیر اقتصاد، ابرپروژه نوسازی نظام گمرکی سه محور اصلی دارد:

    هوشمندسازی فرآیندها از طریق اتصال سامانه‌های گمرکی به بانک‌های اطلاعاتی مالیاتی، بانکی و لجستیکی.‌

    اصلاح ساختارها و حذف رویه‌های تکراری که موجب بوروکراسی و طولانی شدن تشریفات می‌شود.‌

    افزایش شفافیت و مقابله با فساد اداری از طریق دیجیتالی‌سازی کامل زنجیره واردات و صادرات.

    بر اساس این سند، قرار است «مسیر سبز تجارت» برای کالاهای کم‌ریسک راه‌اندازی شود تا تشریفات گمرکی کاملاً بدون مداخله‌ی انسانی انجام گیرد. همچنین، سیاست «یکپارچه‌سازی پنجره واحد تجارت فرامرزی» با هدف دسترسی فعالان اقتصادی به سامانه‌ای جامع و یکدست اجرایی خواهد شد.

    یکی از دستاوردهای پیش‌بینی‌شده در طرح نوسازی، بهبود رتبه‌ی ایران در شاخص عملکرد لجستیک بانک جهانی است؛ شاخصی که در حال حاضر رتبه ایران در آن پایین‌تر از میانگین منطقه قرار دارد. وزارت اقتصاد معتقد است با تحقق اهداف این طرح، رتبه کشور حداقل ۳۰ پله بهبود خواهد یافت.

    از تجربه جهانی تا مدل ایرانی تحول گمرک

    تحلیل کارشناسان نشان می‌دهد که ایران با اجرای چنین پروژه‌ای در حال پیروی از الگوی نوسازی گمرک سنگاپور و کره جنوبی است. این کشورها طی یک دهه گذشته با سرمایه‌گذاری گسترده در تسهیل تجارت و شفافیت داده‌ها، نقش گمرک را از «دروازه کنترل» به «دروازه تسهیل» تبدیل کرده‌اند.

    در مدل ایرانی تحول گمرک، علاوه بر دیجیتالی‌سازی، رویکرد «عدالت‌محور» نیز مورد تأکید قرار گرفته است. بدین معنا که کاهش بوروکراسی و تسهیل ورود کالاها صرفاً در جهت تسریع تجارت کلان نیست، بلکه برای کاهش هزینه تولید داخلی و حمایت از بنگاه‌های متوسط و کوچک طراحی شده است. این موضوع نشان می‌دهد که گمرک در نگاه وزارت اقتصاد از دایره مدیریت واردات فراتر رفته و به حلقه‌ای مرکزی در سیاست رشد عادلانه تبدیل شده است.

    نوسازی زیرساخت‌ها؛ از ریل تا رایانه

    برای اجرای موفق طرح، وزارت اقتصاد مجموعه‌ای از اقدامات عملی را آغاز کرده است:

    طراحی سامانه هوشمند ارزیابی ریسک محموله‌ها که با استفاده از داده‌های گمرک، بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی، زمینه تشخیص خودکار محموله‌های پرریسک را فراهم می‌کند.‌

    افزایش پوشش فیبر نوری و تجهیزات الکترونیکی در پایانه‌های مرزی.‌

    آموزش نیروهای گمرکی و تربیت کارشناسان متخصص در حوزه داده و تجارت الکترونیک.‌

    اتصال سامانه گمرکی به شبکه ملی اطلاعات برای تسهیل ارتباط میان وزارتخانه‌ها و حذف تبادل فیزیکی اسناد.

    کارشناسان می‌گویند در بسیاری از گمرکات مرزی، نبود زیرساخت ارتباطی پایدار موجب تأخیر در ثبت اسناد و توقف کامیون‌ها در صف‌های طولانی شده است. در فاز نخست طرح، ۱۲ گمرک اصلی کشور در مرزهای جنوب، غرب و شرق تحت پوشش نوسازی فوری قرار می‌گیرند.

    شفافیت و مقابله با فساد؛ محور دیگر طرح

    یکی از چالش‌های دیرینه گمرک، حساسیت بر پرونده‌های فساد و ارزش‌گذاری بود. ضعف سامانه‌ها در رهگیری داده‌ها، امکان نظارت سازمان‌های بالادستی را محدود می‌کرد. بر همین اساس، در نقشه راه نوسازی گمرک تأکید شده که تمام فرآیندهای ارزش‌گذاری، ارزیابی و ترخیص باید در بستر دیجیتال و قابل ردیابی انجام شود.

    به گفته مرتضی افقه کارشناس اقتصادی اجرای این طرح می‌تواند «بیش از هر اقدامی» در کاهش فساد مؤثر باشد. او می‌گوید وقتی همه چیز شفاف و قابل رهگیری باشد، تصمیم‌گیری از سطح فردی به سطح سیستمی منتقل می‌شود. فساد معمولاً در خلأ اطلاعاتی رخ می‌دهد.

    همسویی با اقتصاد دیجیتال و حکمرانی داده‌محور

    نظام گمرکی جدید بخش مهمی از نقشه‌ی کلان وزارت اقتصاد برای گذار به اقتصاد دیجیتال و حکمرانی داده‌محور است.

    به گفته مسئولان گمرک اطلاعات تولیدشده در گمرک (اعم از واردات، صادرات، ارزش کالا و مبادی ورود) به شبکه ملی داده اقتصادی متصل می‌شود تا سیاست‌گذاری‌ها در سطح بالاتری انجام گیرد. این تحول، نه‌تنها کارآمدی فرآیندهای داخلی گمرک را افزایش می‌دهد، بلکه به بانک‌ها، وزارت صمت و سازمان بنادر نیز اجازه می‌دهد تصمیم‌های هماهنگ‌تر و دقیق‌تری در زمینه تجارت خارجی اتخاذ کنند.

    پیامدهای اقتصادی اجرای طرح

    تحلیل‌های اولیه نشان می‌دهد اجرای موفق این پروژه می‌تواند سه پیامد مهم در سطح کلان اقتصاد داشته باشد:

    افزایش بهره‌وری تجارت خارجی: کاهش توقف کالاها در مبادی گمرکی، مستقیماً به کاهش هزینه تولید منجر می‌شود.‌

    بهبود رتبه ایران در شاخص‌های بین‌المللی و افزایش رقابت‌پذیری صادرات.‌

    افزایش درآمدهای پایدار دولت از محل شفافیت اطلاعاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی و گمرکی.

    ابرپروژه‌ای راهبردی برای دولت

    در ساختار جدید وزارت اقتصاد، پروژه نوسازی گمرک در ردیف طرح‌های کلیدی مانند «نظام مالیات هوشمند»، «یکپارچه‌سازی داده‌های تجاری» و «دیجیتالی‌سازی زنجیره تأمین مالی» قرار دارد.

    اهمیت این پروژه زمانی روشن‌تر می‌شود که بدانیم بیش از ۹۰ درصد کالاهای کشور مستقیماً از مسیر گمرکات عبور می‌کنند.

    به همین دلیل، گمرک نه فقط نهاد اعمال مقررات، بلکه نقطه تلاقی سیاست‌های بازرگانی، صنعتی و ارزی کشور است.

    ابلاغ طرح نوسازی گمرک، در واقع تلاشی است برای بازتعریف نقش این نهاد قدیمی در اقتصاد نوین ایران. گمرک دیگر صرفاً «دروازه ورود و خروج کالا» نیست؛ بلکه مرکز داده‌ای استراتژیک برای تصمیم‌سازی‌های کلان اقتصادی محسوب می‌شود.

    چنانکه در ابلاغیه وزیر اقتصاد آمده، هدف نهایی از این ابرپروژه «کاهش زمان، هزینه و فساد» و در نهایت «افزایش شفافیت، سرعت و عدالت» در زنجیره تجارت ملی است.

    اگر این طرح طبق برنامه پیش رود، ایران در مسیر شکل‌گیری گمرکی قرار خواهد گرفت که به جای مانع، موتور محرک تجارت بین‌المللی است؛ گمرکی که با اتکا به داده، سرعت و شفافیت، به یکی از نمادهای حکمرانی هوشمند در اقتصاد جدید کشور بدل می‌شود.

    کد خبر ۶۶۸۳۲۱۰ محمدحسین سیف اللهی مقدم

    • عبور کالا در سه روز با مسیر سبز وزارت اقتصاد

    • نقشه راه جدید وزارت اقتصاد برای رشد ۸ درصدی و عدالت مالی

    • طرح جامع تحول مالیاتی در قلب برنامه جدید وزارت اقتصاد

    • تلگرام خبرگزاری زیر خبر
    • تلویزیون آن
    • دو خارجی دل ساپینتو را زدند

    • توصیه مرتس به زلنسکی برای نپذیرفتن طرح صلح آمریکا

    • حضور غیرمنتظره خرس در یک منزل مسکونی در خطیرکوه

    • نامزد مورد حمایت ترامپ، پیروز احتمالی انتخابات هندوراس

    • آیت الله جوادی آملی: آبروی ملت و کشور در حکم امانت الهی است

    • آمادگی پینگ پنگ بازان برای مدال آوری در بازی های پاراآسیایی جوانان

    • اجرای نمایش «هیولاکُش» در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان

    • سرنگونی ۲۸۰ پهپاد اوکراینی و یک جنگنده سوخو۲۷ به دست روسها

    • لزوم برخورد با جلوه‌های ناهنجاری و کشف حجاب

    • پژوهش در خوزستان باید نتیجه‌محور و حل‌کننده مشکلات باشد

    • ورود سامانه بارشی ‌جدید به کشور از روز شنبه؛ آغاز بارش‌ها در ۱۶ استان

    • تهاجم زمینی و هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان

    • بیشترین بارش خوزستان در ایستگاه بستان ثبت شد

    • هشدار به خریداران تازه طلا؛ ورود در اوج نیاز به استراتژی دارد

    • منتظر معجزه مذاکرات نباشید؛ بررسی آینده بازار طلا، دلار، سهام و مسکن

    • حمله جدید ترامپ به اروپا: در مسیر بسیار بدی حرکت می کنید

    • هیجانات ارزی فروکش می‌کند؛ خریداران، بهای ترس را می‌پردازند

    • منابع عبری: حزب‌الله کنترل پهپادهای اسرائیلی را در دست دارد

    • دو خارجی پرسپولیس روی لبه تیغ/ تعیین تکلیف لیست مازاد زمستانی اوسمار

    • پیش بینی هواشناسی هرمزگان روز سه شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۴

    • روزنامه‌های ورزشی سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۴

      روزنامه‌های ورزشی سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۴

    • روزنامه‌های اقتصادی سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۴

      روزنامه‌های اقتصادی سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۴

    • روزنامه‌های صبح سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۴

      روزنامه‌های صبح سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۴

    • روزنامه‌های ورزشی دوشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۴

      روزنامه‌های ورزشی دوشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۴

    • روزنامه‌های اقتصادی دوشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۴

      روزنامه‌های اقتصادی دوشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۴

    • ایمپلنت دندان
    • استعلام شرکت با کد ملی
    • آلپاری
    • تبلیغات گوگل ادز
    • فروش خودرو کارکرده
    • خرید دستگاه تصفیه آب
    • تبلیغ در گوگل
    • چاپ کارت ویزیت
    • سرور اچ پی
    • تور شفق قطبی اقساطی
    • خرید دام زنده
    • طراحی سایت تابان شهر
    • مهرینو
    • تهران تایمز
    • روزنامه آگاه

    این مطلب بدون برچسب می باشد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *